Feestdagen 2013 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Michelle Venema - WaarBenJij.nu Feestdagen 2013 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Michelle Venema - WaarBenJij.nu

Feestdagen 2013

Door: Michelle

Blijf op de hoogte en volg Michelle

10 Januari 2014 | Suriname, Paramaribo

Nou daar zijn we eindelijk weer!

De twee weken vakantie zijn voorbij gevlogen! Net als de eerste werkweek die daar op volgde.

Hoewel het natuurlijk een geweldig idee was om een keer je feestdagen in een ander land te vieren, was de werkelijkheid wat minder.
Ik heb alles heel erg gemist, zelf het koude weer. De stampotten met rookworsten. De kerstkransjes. Het spuugzat worden van kerstliedjes op de radio.

Desondanks heb ik me wel enorm gerealiseerd hoe kostbaar deze periode voor mij is. Feestdagen zijn niet hetzelfde zonder de mensen waar je om geeft en die dicht bij je staan. Zoiets realiseer je je nauwelijks als je elk jaar maar in hetzelfde ritme terecht komt. Dat je zeurt om de nadelige dingen die komen kijken rond die drukke decembermaand. Maar echt waar, ik heb het gemist.

Ik wil verder niet af doen aan de gezelligheid die ik met de meiden heb gehad! We hebben er met z'n alle toch wat moois van gemaakt!
We hebben Jonne leren kennen! De nieuwe gezellige huisgenoot van Iris, die er tijdens de kerstdagen ook gezellig bij was!

Op kerstavond zijn we naar de kerk geweest met Ingrid en ook de moeder en oma van Stella. Ik vond het prachtig, maar mijn aandacht verzwakte aan het einde. Dat krijg je er van als een meisje genaamd Iris naast je zit. Ik kan gewoon niet serieus met haar zijn. Na de kerk zijn we een hapje gaan eten bij een nieuw restaurant. Pinchos. Het was heerlijk. Aan tafel worden zwaarden gehangen waar je vlees, vis of kip dan aan gespiest is. Wat je wilt. Heerlijk met friet en sla. Een hele gezellige tent.

Op eerste kerstdag besloten we lekker thuis te gourmetten. Om toch nog een beetje bij het kerstfeest in Nederland te zijn heb ik lekker geskypt met me familie en schoonfamilie. Toen was ik er toch nog een beetje bij. Het gourmetten was heerlijk, maar natuurlijk meer dan nodig gekocht. We hebben elkaar toch wel verwend met cadeau's. Het mooiste cadeau was van Iris. Samen gaan we op saxephone les. Zo onwijs veel zin in.

Tweede kerstdag hebben we heerlijk genoten van een brunch bij Lekker!. Een beetje Hollandse lunchroom. Wat een heerlijk buffet was dat!
We hebben ons zelf dus wel flink verwend.

Tijdens en de dagen na kerst, was duidelijk te merken dat het nieuwe jaar er aan kwam. Vanaf 27 december mag hier vuurwerk worden afgestoken en dat hebben we gemerkt! Wat een gigantische knallers. Surinamers houden meer van knallen dan siervuurwerk. Hier heeft de 'pagara' voorrang op het geld van een ploppende champagne fles. Een pagara is een rol met knallers, een 100, 1000 of meer - klapper.

Ik kan me voorstellen dat Surinamers oud op nieuw in Nederland maar saai vinden. Oud jaars dag is hier net zoals bij konningendag hebben. De avond voor oud jaar wordt er flink gefeest en met oud jaar ook de hele dag. Overdag zijn we naar het Telesur feest geweest. Het was daar heel gezellig. Om 10 uur gaat iedereen naar huis. Bijna alle feesten stoppen dan ook. Wij zijn, nadat we even bij zus en zo waren geweest, ook naar huis gegaan. We hadden nog hapjes en dingetjes thuis liggen om samen het nieuwe jaar in te knallen.

Hoe vet het ook is dat je de mogelijkheid hebt om in het buitenland zo'n spectacel mee te maken, ben ik toch blij als ik volgend jaar weer lekker in mijn vertrouwde omgeving ben tijdens de feestdagen =)

Het verslag over mijn trip volgt nog!

Liefs,
Michelle

  • 11 Januari 2014 - 08:50

    Rebecca:

    Mooi geschreven mopje! Ik kan ook niet wachten tot je er weer bent!
    Geniet er lekker van dit weekend!
    Xxxx

  • 11 Januari 2014 - 10:04

    Christiene Van De Grift:

    Hoi Lieve Michelle,
    Jee mens wat kan jij ongelofelijk goed omschrijven waar wij hier in Nederland zo rijk mee zijn.
    De mensen, de sfeer, zelfs de muziek hihihi...
    kortom de totale gezelligheid van deze Gelukkig makende Feestdagen in Nederland.
    Ik ben het helemaal met je eens !! En inderdaad wat zeuren wij dan he ?
    Je moet er eerst even tussenuit om dit moois te beseffen.
    Goed hoor dat je ons dat even onder onze neuzen wrijft.
    Volgend jaar wordt dubbel genieten van al dat heerlijke kneuterige Nederlandse Kerstsfeertje !

    Nou meid, we wachten weer op je volgende verslag.
    Schrijfster in spe.
    Je moet er echt wat mee gaan doen.
    Enne.....

    hahahahah Saxefoonles.... GEWELDIG.... CANDY DULFER
    I'm dreaming of a white Chrstmas......Jingle bells mmmmmmmmmm

    Dikke hugg van ons uit het nog steeds best wel een beetje te wame nederland.
    We willen kou en sneeuwwwwww !!!!!!
    Doegggggggggggg

  • 11 Januari 2014 - 12:55

    Ju En Coen:

    Lieve Michelle My Belle,

    Wat een leuk verhaal! Als je terugkomt in Nederland heb je een ruime "beroeps-keuze":
    muzikant, schrijfster, boxer, fotografe.... Best nog een moeilijke keuze :)

    We zijn blij dat je de feestdagen overleefd hebt; wij ook tenauwernood :)
    De feestdagen in een ander land vieren is echt anders.... maar ook wel weer een uitdaging!
    Wij stonden met 12 witte druiven in een plastic champagne glaasje op het grote plein in Valencia. Een traditie die sinds 1902 is overgewaaid uit Madrid.
    De gong gaat en bij iedere slag eet je een druif! Dan is het 12 uur en vul je dat plastic glaasje met Cava en proost je met elkaar. De 12 druiven staan voor de 12 maanden van het jaar, waarin je geluk en goede gezondheid zult hebben.
    Heel leuk om een keer mee te maken!

    Maar ondanks het gemis van familie en vrienden vinden we het heel fijn dat je het zo enorm leuk hebt daar! Je zult alles niet snel vergeten denk ik...

    Ga een lekkere week in, geniet van alles, denk aan ons (allen) en tot gauw op de Skype!

    Dikke beso, Ju en Coen


  • 13 Januari 2014 - 19:18

    :

    Ik wordt hier omschreven als de afleidende factor binnen het verhaal. Deels is dit waar, deels niet met Michelle haar opmerkingen. Ik wilde dit even mededelen. Voor de rest een leuk verhaal Michelle, en we gaan saxofoon spelen woehoee!!!
    xx je dochter

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Michelle

Actief sinds 12 Nov. 2013
Verslag gelezen: 281
Totaal aantal bezoekers 15497

Voorgaande reizen:

10 November 2013 - 03 Mei 2014

Paramaribo, Suriname

Landen bezocht: