21.11.2013 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Michelle Venema - WaarBenJij.nu 21.11.2013 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Michelle Venema - WaarBenJij.nu

21.11.2013

Door: Michelle

Blijf op de hoogte en volg Michelle

21 November 2013 | Suriname, Paramaribo

Ik had al eerder een reisverslag willen plaatsen, maar de eerste paar stage dagen hadden meer impact op mij dan ik van te voren gedacht had.

Allereerst de dolfijnen trip van afgelopen zondag. Deze dolfijnen trip doet oorspronkelijk alleen maar onderzoek naar de dolfijnen. Het geld dat wij hiervoor betaalde was ter bevordering van hun onderzoek. Erg fijn om een trip te doen die niet erg commercieel is. Dit was ook meteen mijn eerste trip in Suriname. Iris en Manon waren gezellig in ons huis blijven logeren, zodat we de volgende dag direct konden vertrekken, aangezien de boot al om 7 uur vertrek van Leeuwensberg. De ochtend begon al goed. Zoals de meeste weten slaap ik samen met Stella op de kamer. Beide zijn we types die soms wat langer in bed blijven liggen dat kan en dat bracht ons deze morgen niet in ons voordeel. Toen ik net naast mijn bed stapte tussen 10 en 5 voor half 7, schreeuwde Manon: 'Meiden!! De taxi is er!!'. 'Wat huh?! Maak je een grapje?? Kwart voor 7 toch??'. Het was geen grapje. Zowel Stella als ik hadden niet mee gekregen dat de taxi er om half 7 zou zijn. 'Stella, de taxi is er!!!'. Volgens mij heb ik mezelf nog nooit zo snel aangekleed. Eenmaal bij Leeuwensburg aangekomen was het haasten voor niets geweest. Natuurlijk, want als gaat hier op z'n Surinaams.
De trip was er niet minder leuk om geworden. Tijdens de vaartocht heb ik pelikanen gezien. Deze had ik nog nooit eerder in het echt gezien (zie foto). Ook waren er veel vogels te vinden om de vissersbootjes die vis aan het vangen waren. Deze boten liggen vast aan palen, midden op de rivier. Het water stroomt snel langs de boten heen. Deze boten hebben aan de zijkant een net hangen waar de vissen in blijven hangen die met de stroomversnelling mee zwemmen.
Even later kwamen we aan bij aan de overkant van de rivier op het punt waar de oceaan grenst. Op google maps is het stukje strand goed te zien als je op dit punt inzoomt. Ongelooflijk vond ik dat de water van de rivier en de water van de oceaan gewoon tegen elkaar aan 'botste' en niet in elkaar over vloeien.
Op dit strand heb ik hele mooie foto's kunnen maken. Ze hadden de meest prachtige schelpen, modder die je als masker zou kunnen gebruiken en hele boom stronken. Tekenend was ook het vele zwerf afval wat je er tegenkomt. De huisje die op de foto's te zien zijn, zijn van de vissers die ik in het begin omschreef.
Op onze terug tocht hebben we een aantal dolfijnen gezien. Helaas niet van dichtbij en het ging heel snel, dus ik heb hier geen foto's van kunnen maken.

De eerste stageweek zit er bij al weer op. Ik begon de week een beetje ontmoedigd. De eerste dag vond ik helemaal niet. Ik had geen duidelijk beeld van het doel. Ik onthield geen namen en gezichten. Ik merkte een duidelijk verschil in cultuur en communiceren. Kortom, ik voelde me een beetje eenzaam. Gelukkig is het deze week erg veranderd. Ik heb uitdagende taken gekregen: trainingen controleren, beoordelen en aanvullen. Twee trainingen ontwerpen. Coachgesprekken voorbereiden, een coachgesprek gevoerd en weer meer te weten gekomen over Surinaamse gewoontes, populaire plekken, geliefde bekende Surinamers etc. De Surinaamse reclames op de radio vindt ik verschrikkelijk. Er wordt door een (zeer geliefde) man alle reclames ingesproken. Maar ik vind dat hij eigenlijk alleen maar aan het schreeuwen is. Voor degene die geïnteresseerd zijn. Luister is nar SRS radio :).

Ik heb een abonnement genomen op het kickboxen! Ik ga twee of drie keer per week trainen. Het is heerlijk om dan even je ei kwijt te kunnen. Dus als ik terug kom ben ik super sterk!

Tot het volgende reisverslag!

Liefs, Michelle


  • 21 November 2013 - 18:54

    Shar:

    Liefde!

    Aaaaaaah blij met je berichtje!
    Wat een super leuk uitje!!! En mooie ervaring!
    In het begin is alles even wennen mop, je slaat je er door heen!
    Vertrouw!

    Love, kus!

  • 21 November 2013 - 21:05

    Papa:

    Toen ik heel even in Italie mocht wonen was het ook wennen,maar nu 35 jaar denk ik er nog steeds heel veel aan. Geloof mij schat dit ga je voor de rest van je leven in positieve zin mee dragen

    KK is Kanjer
    van een Kus

  • 22 November 2013 - 15:41

    Ju En Coen:

    Lieve Mies,
    Wat een prachtig verhaal! Als je je ooit gaat vervelen, kun je altijd nog een boek gaan schrijven! Je doet het superleuk!
    We zijn blij dat je je toch kunt vinden in het Surinaamse Telecom bedrijf en dat het contact met je collega's wat beter gaat! Je zult het er toch een half jaar mee moeten doen. Maar zoals alles: het went als je er wat langer mee omgaat. Natuurlijk is de cultuur anders en dat je geen namen kunt onthouden snap ik ook wel.... ze hebben allemaal dezelfde kleur en lijken op elkaar. Ik denk echter dat de Surinamers dat ook wel van ons Westerlingen zullen vinden.... die lijken tenslotte ook allemaal op elkaar... :) Komt best goed!
    Wat een prachtige trip heb je gemaakt! Het moet een hele ervaring zijn om de dolfijnen zo in het wild te zien!
    Qua kickboxen: ik blijf uit de buurt maar ga je heel hard roepen als ik hulp nodig heb! You rock girl!!
    Ik denk dat Jeroenenke ook maar een cursusje moet gaan volgen....
    Heb een tof weekend, lekker luieren en zwemmen, en maandag weer vol goeie moed aan het werk!
    Love you, Ju en Coen

  • 22 November 2013 - 19:01

    Hansie:

    Hoi lieve Miessie.
    Leuk verhaal en goed te horen, dat je je daar nu wat meer thuis voelt.
    Geniet maar van alles, want het is zo weer voorbij.
    Ennuh ik ben ook maar weer gaan trainen, dus kom maar op!!
    Kus Hansie XXX

  • 23 November 2013 - 00:28

    Jeroen :

    Schatje

    Je bent een toppertje, ik ben super trots op je!

    En heel leuk geschreven ;) Dikke kus bb!

  • 24 November 2013 - 13:55

    Crombeecke(oma):

    Lieve Michelle,

    Ik ben wat laat, had een griepje, maar nog wel op tijd He?

    Weer een geweldig verslag, je blijft mij boeien.

    Een kleine terugslag voor je, maar heel begrijpelijk, na zoveel indrukken.

    Maar je gaat meteen weer door, heel sterk van je . Zo ken ik je.

    Heel veel succes verder!!!

    Kijk uit naar het vervolg.

    Veel liefs, xxxxx, Oma.

  • 24 November 2013 - 13:55

    Crombeecke(oma):

    Lieve Michelle,

    Ik ben wat laat, had een griepje, maar nog wel op tijd He?

    Weer een geweldig verslag, je blijft mij boeien.

    Een kleine terugslag voor je, maar heel begrijpelijk, na zoveel indrukken.

    Maar je gaat meteen weer door, heel sterk van je . Zo ken ik je.

    Heel veel succes verder!!!

    Kijk uit naar het vervolg.

    Veel liefs, xxxxx, Oma.

  • 25 November 2013 - 08:50

    Joke:

    Hey lilieve Michelle,
    Wat leuk al die avonturen te lezen en ik ben blij, dat je je wat happyer op je stage begint te voelen ondanks het gemis aan een raam! Had graag deze week het vliegtuig gepakt, as you know! Maar wie moet dan Jeroen opvangen? Zeker als ik hoor van die schoenen! Maat 39 is altijd goed!........ Hoop dat je vandaag plezier hebt op de onafhankelijkheidsdag. Liefs xxxxxxxxxxxx

  • 26 November 2013 - 11:15

    Michelle Venema:

    Super bedankt voor jullie lieve berichtjes allemaal! Dikke kus!! XX

  • 26 November 2013 - 13:57

    Rebecca:

    Lieverd,
    wat schrijf je onwijs leuk! Ik ben benieuwd naar je volgende verhaal!
    Geniet er van!

    xx Love you

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Michelle

Actief sinds 12 Nov. 2013
Verslag gelezen: 286
Totaal aantal bezoekers 15521

Voorgaande reizen:

10 November 2013 - 03 Mei 2014

Paramaribo, Suriname

Landen bezocht: