29.11.2013 - Reisverslag uit Onverwacht, Suriname van Michelle Venema - WaarBenJij.nu 29.11.2013 - Reisverslag uit Onverwacht, Suriname van Michelle Venema - WaarBenJij.nu

29.11.2013

Door: Michelle

Blijf op de hoogte en volg Michelle

29 November 2013 | Suriname, Onverwacht

Het heeft even op zich laten wachten, maar hier dan alweer het vierde reisverslag!

Mijn tweede stageweek zit er al weer bijna op. Het reisverslag van vorige week kwam niet heel positief over, maar gelukkig zijn er veel dingen veranderd!
Vorige week vrijdag was de directrice jarig. Het werd groots gevierd in de kantine. Haar man had voor alle leden van de TOC afdeling gekookt (2 grote schalen rijst, 1 grote bak kippen poten, gebakken banen, gestoomde groenten), allemaal echt Surinaams. HEERLIJK! Ik vertelde Ingrid donderdag avond dat ik niet met lege handen wilde aankomen, dus ik mocht bloemen uit haar tuin knippen en hier een mooie bos van maken. De directrice was blij verrast en gaf me een dikke 'brasa' en gingen samen op de foto. Er werd gedanst en de kerstboom werd versierd. Jawel, de kerstboom. Ook op de radio zijn de kerstnummers al te horen. Hier begint het nog even ietsjes eerder dan in Nederland. Waarschijnlijk omdat er hier geen sinterklaas is. Ze noemen dat hier kinderdag. Maar wij gaan hier wel gewoon een sinterklaasavond met een spel en kleine pakjes doen hoor!

Vrijdagavond heb ik voor het eerst mogen proeven van het Surinaamse uitgaansleven. Een aantal andere stagiaires hadden een technobus georganiseerd. Normaal gesproken het dit de partybus. Een bus die gewoon op is, waar keiharde muziek op wordt gedraaid en flink gedanst wordt. Normaal dus met Surinaamse muziek, maar nu met technomuziek. Ik vond het een geweldige ervaring, zeker toen we over de Surinaamse brug heen reden. Wat is die hoog en wat is het uitzicht prachtig als het donker is. Heel Paramaribo is verlicht. Na de bus rit zijn we naar Touché gegaan, een club. Ik wist niet wat me overkwam. De dance battles die je normaal gesproken in films ziet, zag ik nu het echt, super vet!

Zaterdag zijn we wezen kijken bij de Herritage mall. Ik ben namelijk drastisch toe aan nieuwe kleding! Helaas niet echt geslaagd, maar wel een dubbele chicken burger bij de MC Donalds kunnen proberen. TJJOOCCH wat was die pittig zeg, maar wel erg lekker! (Sorry pa, ik weet dat je McDonalds niet waardeert).

We bedachten ons het wel leuk zou zijn om naar Para, Onverwacht te gaan, aangezien daar de parade zou zijn i.v.m. onafhankelijkheids dag.
Srefidensi Dey (onafhankelijkheidsdag) is een nationale feestdag en viel dit jaar op een maandag.
Het leek ons wel leuk om voor twee dagen een auto te huren en dan zelf naar Para te rijden. Inmiddels hadden we, met elke dag fietsen, wel genoeg geproefd van het Surinaamse verkeer.
We hadden de zondag nog vrij en besloten om naar Colakreek te rijden. De kreek heeft een bruin/koper achtige kleur dat lijkt op cola. Stella dacht bijna dat de Cola daar vandaan kwam (grapje ;) ).
De volgende dag was Srefidensi Dey. Voordat we naar Onverwacht reden zijn we eerst bij Domburg gestopt. Hier was Ingrid Rummikub aan het spelen met vriendinnen. Super gezellig! We hebben twee potjes mee gespeeld. Het was erg gezellig en op een prachtige locatie. De vrouw woonde direct aan de Suriname rivier (zie foto's)!
We zijn daarna vertrokken naar de parade. Waarvan ik eerst dacht dat het een feestelijke parade zou zijn, bleek een militaire oefening. En wie was daar bij?? De president van Suriname: Desi Bouterse! Nog nooit prinses Beatrix of de koning gezien. Maar ik ben drie weken in Suriname en ik zie meteen de president. Was wel heel spannend vanwege zijn verleden. De meningen zijn verdeeld in Suriname over Bouterse. Vooral bij de oudere generatie wordt hij niet erg gewaardeerd (zachtjes uitgedrukt) en bij de jongere generatie is hij wel geliefd, omdat hij goede dingen voor Suriname doet. Toen alles was afgelopen besloten we weer richting Paramaribo te vertrekken. Wij waren blijkbaar niet de enige. Er was ergens bij een kruising een ongeluk gebeurd, met als gevolg dat we twee uur in de file hebben gestaan. Stella vond haar bal in de achterbak en ze hebben nog een balletje getrapt met andere wachtende. Hilarisch! Ik moest ook echt heel nodig naar het toilet. Onbeschoft als het is heb ik toch gevraagd of bij een aardige mevrouw naar het toilet mocht. Ook weer een ervaring!

Maandag dus lekker vrij, maar dinsdag gewoon weer om 7 uur 's ochtends stage. Er is veel veranderd deze week. Ik heb genoeg werk liggen. Momenteel ben ik bezig met het opstellen van een trainingstraject met het onderwerp plannen en organiseren. Daarna hetzelfde idee voor Timemanagement. Mijn stagebegeleidster is erg enthousiast over mij en heeft me veel complimenten gegeven. Dat geeft natuurlijk een dubbele pep! Ik ben nu lekker aan het werk.
Ook het contact met andere collega's is veranderd. Ze komen altijd even mijn kantoortje binnen om een kort babbeltje te maken. Het gaat dan voornamelijk over dat ze mij zo snel zien fietsen. Iedereen rijdt met de auto langs mij heen naar kantoor, dus het wordt opgemerkt! Ik zeg dan dat ik niet aan langzaam fietsen doe: gaat van me tijd af die ik nog in bed kan liggen. Ze moeten allemaal erg lachen om mij. Ik ben vaak verbaast over dingen die ze me vertellen. Ze zijn verder erg open en ik leer veel over de Surinaamse cultuur, leuke eet tentjes en Surinaamse gerechten. In Suriname is familie, eten en gezellig kletsen erg belangrijk en het liefst doen ze dat allemaal tegelijk.

Wat ik het mooiste en meest fascinerend vind zijn de wolken hier. Ze zijn prachtig. Het licht valt er zo mooi op, dat de meest spectaculaire kleuren en figuren naar voren komen. Zie de foto's. Ik blijf me er over fascineren.

Ik merk dat mijn reisverslagen steeds langer worden. Ik weet niet of ik meer mee maak, of dat me nu meer bewust opvalt.

Wat ik steeds ben vergeten is alle mensen die ik een berichtje in het boekje hebben gezet; hartelijk te bedanken! Het waren prachtige en lieve verhalen en hele leuke foto's! Jullie zijn toppers

Ik heb nog niet alle foto's op me laptop staan. Ik zal later dit reisverslag nog aanvullen met de overige foto's.

Liefs en een dikke brasa.

Michelle

  • 29 November 2013 - 19:04

    Rebec:

    Mop, wat doe je allemaal gave dingen!!! Leuk al die mensen om je heen, fijn ook dat je geen andere taal hoeft te spreken, buiten wat andere woorden haha!
    Ik kijk uit naar je volgende verslag!
    Have fun dit weekend, word vast net zo leuk als de vorige!
    Enjoy Para(hihi)

    Love you xx

  • 30 November 2013 - 00:12

    Elzard:

    Koello Koelo sis , maar kan niet je bent mijn kanjer van een dochter,maar geniet van je berichten en haal alles eruit de komende maanden. Hou van je schat

  • 30 November 2013 - 10:02

    Hansie:

    Leuk en mooi bericht weer Michelle en goed te lezen dat je je steeds beter vermaakt geniet er van dikke kus XXX

  • 30 November 2013 - 10:04

    Monique:

    Hoi lieve Miesje,

    Wat een prachtige foto's !! En boeiende ervaringen deze week !!
    Heerlijk om zo met je mee te kijken en te voelen in je wat je beleeft.
    Je fiets niet alleen snel, maar je inburgering gaat op elk vlak als speer. Ze kunnen niets anders dan je omarmen " die blonde up spirit girl uit Holland ".
    Heb je je collega's verteld dat wij in Nederland zo hard fietsen om de trein te halen ?!
    Geniet lieverd. Ik kijk uit naar je volgende verslag.
    Dikke kus. Hou van je !!!

  • 30 November 2013 - 10:25

    Christiene:

    Leuk hoor, Weer helemaal op de hoogte van je werk, waar ze je waarderen en dat is heerlijk !!!!Een warm gevoel .... zo komt het op mij over.
    Leuke collega's die langzaam gaan inzien welke gezellige griet er op kantoor zit.
    Maar ook dat uitgaansleven !!!!!!! OHHHH
    O, Lijkt mij helemaal toppie.
    Wat je schrijft over die techno bus waar muziek in gedraaid wordt en gedanst!!!
    en dan rijd je over een super hoge brug op naar Touche waar lekkere dance battles te zien zijn.
    Kijk dan baal ik weer om 56 te zijn. Dus Michelle ....genieten he ????

  • 30 November 2013 - 12:59

    Crombeecke (oma):

    Lieve Michelle,

    Je bent zo ver weg, maar O zo dicht bij, door je mooie rijsverslagen en prachtige foto,s.
    Het is een genot om alles te lezen, wat je zo geweldig boeiend doet!

    Als je weer terug bent, hoef je ons niets meer te vertellen, want wij zijn er ook geweest.

    Ik ben zo trots op je, kijk weer uit naar het vervolg.

    Veel liefs, xxxxxx, van Oma.

  • 30 November 2013 - 15:52

    Ju En Coen:

    Lieve Michelle my Belle,

    Wat een heerlijke verhalen! Wat maak je ongelooflijk veel mee, en je bent er nog maar zo kort!!
    Fijn dat alles op je werk lekker loopt (of fietst...)! Natuurlijk kunnen je collega's niet om je heen... je bent ongetwijfeld de enige blonde stoot daar....
    Hoe zit het met de heren? Kun je die een beetje op afstand houden? (los natuurlijk van het feit dat Jeroen de leukste is.... )! Maar ja... je bent inmiddels een kickboxster, dus je kunt "ze hebben"...

    Overigens, toen je besloot om een blog te starten, had ik niet kunnen bevroeden dat je het zo trouw zou bijhouden.... :) Meestal verslonst zoiets na een tijdje... dus helemaal TOP! En dan ook nog met zo onvoorstelbaar veel mooie foto's! Ik ben het met je eens dat de luchten echt spectaculair zijn! Het was mij al verteld door iemand anders, maar om het zo zelf te zien is echt heel cool!

    Wat bijzonder ook dat je Desi hebt gezien. Hij zal wel omringd zijn geweest door beveiliging, kan ik me zo voorstellen..

    Hier gaat alles zijn gangetje. De herfst is inmiddels serieus ingetreden, en het zal niet meer lang duren of alle bomen zijn kaal! De temperatuur gaat ook langzaam naar beneden.
    Volgende week donderdag is het grote kinderfeest, en dan nog krap 3 weekjes en de Kerstboom kan weer opgetuigd worden! En zo glijden we dan langzaam weer het nieuwe jaar in.... Wat gaat de tijd toch snel!

    We wensen je een fantastisch weekend toe en veel succes weer volgende week!
    Heel veel liefs en een dikke Beso,, Ju en Coen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Michelle

Actief sinds 12 Nov. 2013
Verslag gelezen: 317
Totaal aantal bezoekers 15520

Voorgaande reizen:

10 November 2013 - 03 Mei 2014

Paramaribo, Suriname

Landen bezocht: